De meeste merken zetten al in op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram advertising. Kunnen we Pinterest ook aan dit rijtje toevoegen? Jazeker! We hebben er even op moeten wachten, maar sinds april is Pinterest Advertising beschikbaar in België. Ontdek in dit blogartikel of Pinterest marketing geschikt is voor jouw bedrijf.

Een waardevol social media kanaal

Voor wie Pinterest nog niet zou kennen: Pinterest is een visuele zoekmachine voor recepten, mode, styling, arts & crafts enzovoort. Op basis van je vorige opgeslagen pins, creëert Pinterest bij elk bezoek een nieuwsoverzicht. Op deze manier kan je telkens nieuwe inspirerende pins opslaan op één van je prikborden.

Pinterest marketing, voor iedereen?

Aangezien we spreken over een visuele zoekmachine, is het social media kanaal niet voor elke brand even geschikt. Je moet via inspirerende beeldtaal en een consistente brandingstijl je doelpubliek kunnen overtuigen. Dat zal makkelijker zijn voor een merk als Scotch & Soda dan voor bijvoorbeeld Microsoft. Het succes van je campagne staat of valt met andere woorden met je gekozen visuals.

Daarnaast kenmerkt Pinterest zich ook om zijn iets specifiekere doelgroep. In de Verenigde Staten zijn zelfs bijna 83% van de gebruikers vrouwelijk, met een leeftijd tussen 25-54 jaar. Toch raken ook steeds meer mannen geïnteresseerd in het social platform. Zo vermoedt Pinterest dat tegen 2022 de ratio 30/70 zal zijn, voor mannen versus vrouwen.

Pinterest_marketing_mediasoft

Hoe adverteren op Pinterest

Allemaal goed en wel, maar hoe werkt dat adverteren op Pinterest? Om te beginnen, zal je een bedrijfsprofiel moeten aanmaken en je website hieraan koppelen. Er zal een ‘Advertenties’ tab verschijnen, waarbij je doorverwezen wordt naar Pinterest Ads Manager. Daar bepaal je het doel van je campagne, de looptijd, de doelgroep en je budget. Heel vergelijkbaar met Facebook dus! Verder heb je ook weer de keuze tussen enkele formats. Pinterest biedt de volgende mogelijkheden om je product of dienst in de kijker te zetten:

  1. Een gesponsorde pin
  2. Een gesponsorde video
  3. Een gesponsorde app pin 
  4. Een gesponsorde carrousel

Om ervoor te zorgen dat je alles uit je campagne kan halen, voorziet Pinterest ook een uitgebreid rapportage-dashboard. We kunnen dus zeker spreken van een breed aanbod in advertentiemogelijkheden!

Meer klanten dankzij Pinterest?

Het is dus zeker mogelijk dat je binnenkort je klantenaandeel ziet stijgen dankzij Pinterest. Er wordt namelijk gesteld dat pinners doorgaans een grotere aankoopintentie hebben, in vergelijking met gebruikers van andere social media kanalen. Hun zoekopdracht is al redelijk concreet, maar de aankoop moet nog gebeuren. Aan jou dus om de pinners om te toveren in klanten, via inspirerende Pinterest-advertenties!

Hulp nodig bij Pinterest advertising?

Wil je weten wat deze nieuwe social media marketingtechniek voor jouw merk kan betekenen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!