Instagram_business

Instagram Stories is niet langer enkel voor influencers weggelegd. Ook voor merken biedt de functie heel wat mogelijkheden. Maar hoe verwerk je Instagram Stories in je overkoepelende social media strategie? En wat zijn de do’s en don'ts? Ontdek het allemaal in dit blogartikel.

Instagram Stories: even een recap

Op de Stories deel je één of meerdere foto’s of video’s die 24 uur beschikbaar zijn. Wie deze kan bekijken, bepaal je zelf. De standaard instelling is dat de gedeelde stories voor al je bezoekers toegankelijk is. Je kan er echter ook voor kiezen enkele mensen uit te sluiten, of enkel je beste vrienden te selecteren.

Welke type content scoort het best op Instagram Stories?

Het gebruik van Instagram Stories is een mooie aanvulling op de timeline posts. Je kan hiermee je volgers meer voeling laten krijgen met je merk, als je het juist aanpakt natuurlijk. We overlopen even de contenttypes die ideaal zijn om te delen op dit kanaal!

  • Product of dienst in de kijker: Nieuw product of dienst aan jouw aanbod toegevoegd? Aarzel dan zeker niet deze aan te kondigen op de Instagram Stories van jouw brand. Bij bedrijfsprofielen met meer dan 10.000 volgers kan je ook rechtstreeks in je story een link naar je website toevoegen. Is dit bij jou (nog) niet het geval? Voeg de weblink toe aan de bio van je Instagrampagina.
  • Behind-the-scenes: Is er intern (of extern) iets interessants aan de gang waar je volgers weleens geïnteresseerd in kunnen zijn? Denk maar aan een fotoshoot, de voorbereiding van een launch, een teamevent enzovoort. Deel deze ongefilterde gebeurtenissen dan gerust! Het maakt de communicatie een pak persoonlijker en dat hebben je volgers graag.
  • How-to's: Vereist het gebruik van jouw product extra toelichting? Demonstreer dan eenvoudigweg de gebruiksmogelijkheden via Instagram Stories!
  • Fan content: De kans is groot dat één van je klanten weleens een foto van jouw product of dienst heeft gedeeld op Instagram. Grijp dan de kans om deze te sharen op je Instagram Stories. Je zorgt hierbij niet enkel voor extra content, maar ook indirect voor een social review. Het zet je volgers dus aan om ook bij jou te kopen! Daarbovenop is het voor de fans in kwestie een leuke incentive. Altijd leuk dat je foto gedeeld wordt!
  • Wedstrijd: Heb je een wedstrijd op poten gezet en alvast gedeeld op je social media kanalen? Vergeet dan zeker niet om je Instagram Stories als kanaal mee te rekenen!
  • Influencer takeover: Overweeg zeker eens een Instagram takeover met een influencer die precies binnen je dolgroep past. Dit kan de naamsbekendheid van je brand en de betrokkenheid op je Instagrampagina enorm verbeteren. Beschouw het als een nieuwere vorm van celebrity endorsement! 

Wat kan je nog meer met je Instagram Stories

Je gedeelde foto’s of video’s kunnen met enkele bijkomende functies gepimpt worden.

We overlopen even de leukste opties

  • Locaties: Werd je foto of video op een benoemenswaardige locatie vastgelegd? Tag dan zeker ook de locatie. Niet-volgers kunnen ook op je story terechtkomen wanneer ze op de locatie in kwestie zoeken.
  • Tag: Personen en partners taggen in je story is natuurlijk ook mogelijk. Deel je bijvoorbeeld eens een beeld van een samenwerking? Tag je de partner in kwestie hier ook zeker in. Dit zorgt voor extra zichtbaarheid, zeker als deze laatste de story met zijn publiek deelt. 
  • Hashtag: Heb jij een business-specifieke hashtag gecreëerd voor je community? Zet deze dan ook consistent in.
  • Poll: Wil je voor extra engagement op je pagina zorgen? Of wil je de opinie van je volgers over een bepaald onderwerp kennen? Maak dan eens gebruik van een poll, waarbij je twee antwoordmogelijkheden meegeeft. Wees ook interactief en deel achteraf de resultaten met je volgerspubliek! 
  • Slider: Deze functie zorgt, net zoals de vorige, voor wat extra betrokkenheid op je stories. Ontdek hiermee hoe leuk ze je gedeelde story vinden.
  • Vraag: Start een conversatie met je volgers! Stel een vraag en laat je volgers deze beantwoorden. De gegeven antwoorden kan je op jouw beurt terug delen op je story. Je bewijst hiermee dat je ook aandacht hebt voor je publiek en waarde hecht aan hun opinie. 
  • Quiz: Sinds kort kan je ook de kennis van jouw merk onder je fans testen. Stel een multiple choice vragenlijst op en selecteer de juiste antwoorden. Kies per vraag ook een achtergrondfoto, -video of -boomerang in thema.
  • GIF: Met de GIF-functie kan je ludieke GIF's en 'bewegende stickers' die relevant zijn, toevoegen aan je foto of video. Wat je ook kan doen is een eigen GIF opmaken en deze toevoegen. Nog toffer! Dit doe je door de GIF up te loaden op www.giphy.com, aangezien Instagram van deze database gebruikmaakt. Hierna zal je enkele uren geduld moeten hebben voordat het ook op Instagram verschijnt.
  • Donatie: De Donation-functie is ook onlangs gelanceerd. Kies een non-profit organisatie uit en plaats deze op je story. Je volgers kunnen vervolgens, door op de donatie-sticker op je story te klikken, rechtstreeks een donatie doen. Het reeds gedoneerde bedrag kan je live volgen door je story naar boven te swipen (zoals je ook doet om je kijkers te identificeren). 
  • Chatten: Onlangs is er ook een Chat-functie aan Instagram Stories toegevoegd. Met deze optie kan je een groepschat starten met je volgers. Zij zullen, na het klikken op de 'Chat' sticker, toestemming moeten vragen om de groepschat te betreden. Deze functie geeft jouw als brand de mogelijkheid in directer contact te treden met je klanten, of liever, met je ambassadors. Op deze manier zou je hen bijvoorbeeld kunnen betrekken in het lanceren van een nieuw product of dienst. 
  • Aftellen: Verder heb je ook de 'Aftellen'-sticker, waarmee je kan aftellen naar een specifiek tijdstip. Vanuit marketingperspectief is het tof om bijvoorbeeld af te tellen naar het einde van een promotie of naar de lancering van je nieuwste product.
  • Muziek: Ook je favoriete muziek toevoegen is sinds kort mogelijk! Deze optie is natuurlijk meer geschikt voor persoonlijke doeleinden. Qua marketing biedt het tot nu toe nog geen meerwaarde.
  • Highlights: Spijt dat je stories maar 24 uur beschikbaar blijven? Voeg ze dan definitief aan je highlights toe. Verdeel je verleden stories op in thema’s en maak op basis hiervan verschillende Highlights aan. Nieuwe volgers krijgen dan bij een bezoek aan jouw profiel een mooi overzicht met de thema’s die jij in jouw stories belicht én krijgen een kans om enkele verleden stories te bekijken.

Breng je klanten dichterbij met Instagram Stories

Instagram_business

Zoals je kan zien, biedt Instagram Stories ook vanuit marketingperspectief ontzettend veel mogelijkheden. Elke functie kan zijn nut bewijzen. Over het algemeen kunnen we concluderen dat het inzetten van dit kanaal vooral je volgers meer voeling laat geven met je merk.  

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Altijd al willen weten waar we ons allemaal mee bezig houden doorheen het jaar? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en krijg al ons nieuws, vers van de pers.

Style elements blue