Hotjar voor conversie-optimalisatie

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie omvat het proces waarmee je het gedrag van je websitebezoekers nauwgezet gaat analyseren om zo je website te verbeteren en meer conversies te realiseren.

Als je een nieuwe website laat ontwikkelen door een goed digital agency, zal het werk niet klaar zijn op het moment dat je website live gaat. Dat is namelijk het startpunt voor conversie optimalisatie, waarbij de digital marketeers analyseren hoe je websitebezoekers je website gebruiken en wat ze erop doen. Ook als je een bestaande website hebt, die niet de verwachte resultaten oplevert, is conversie optimalisatie de way to go.

Soms zijn er nu eenmaal knelpunten die de bezoeker weerhouden om het aankoopproces af te ronden of om zijn gegevens achter te laten. Voor je met conversie optimalisatie kan starten, moet je deze knelpunten eerst in kaart brengen. En daar kan Hotjar je mee helpen. 

Wat is Hotjar?

Hotjar is een handige analysetool om conversies op jouw website te optimaliseren. Het geeft je een zeer compleet inzicht in het bezoekersgedrag, waardoor Hotjar het wint van de vele tools op de markt die vaak minder uitgebreid zijn. Om zoveel mogelijk uit je website te leren, raden we aan om de inzichten uit Hotjar te combineren met die uit Google Analytics.

Wat kan je met Hotjar doen?

Hotjar omvat verschillende functies die je helpen om met conversie optimalisatie te starten. Hieronder overlopen we de mogelijkheden.

Heatmaps

Heatmaps geven je inzicht in hoe je website gebruikt wordt en welke elementen op een bepaalde pagina het meest gebruikt worden.

Hotjar Heatmaps

Hotjar gebruikt 3 soorten heatmaps:

  • Scroll heatmaps: die weergeven hoe ver bezoekers naar beneden scrollen en welk aandeel van de bezoekers enkel de informatie boven “the fold” zien, en dus enkel het bovenste deel van de webpagina zien dat zichtbaar is zonder te scrollen.
  • Click heatmaps: waarbij hittepunten aanduiden op welke elementen vaak geklikt wordt, en op welke elementen er bijna nooit geklikt wordt. 
  • Move heatmaps: die de muisbewegingen tonen zodat je ontdekt welke informatie bezoekers (het vaakst) bekijken op de pagina.

Als je in Hotjar aan de slag gaat met heatmaps, begin dan met de webpagina’s te tracken die het meest verkeer genereren of de hoogste bouncerate hebben. Door die pagina’s te optimaliseren zal je immers de grootste winst boeken.

Sessie opnames

Met sessie opnames kan je volledige bezoeksessies opnemen van de manier waarop bezoekers je website gebruiken. Deze kan je vervolgens terug afspelen om het gedrag van je bezoekers te analyseren. Zo ontdek je waar je websitebezoekers tegenaan lopen. Je krijgt met sessie opnames antwoorden op vragen als:

  • Zetten de call-to-actions wel voldoende aan om actie te ondernemen?
  • Is de navigatie duidelijk genoeg?
  • Op welk punt in het aankoopproces haakt de klant af?
  • Is er te veel afleiding in het bestelproces?
  • Zijn de webpagina’s overzichtelijk genoeg?
  • Kunnen klanten de informatie die ze zoeken snel genoeg vinden?

Door meerdere opnames te bekijken, merk je snel welke delen van je website populair zijn en waar de knelpunten zich bevinden. Zo kan je gepast bijsturen.

Hotjar sessie opnames

Feedback polls

Nog een handige functie, is de feedback poll. Daarmee vraag je op een toegankelijke manier feedback aan je bezoekers. Kunnen ze alle informatie terugvinden? Wat kan beter? Welke suggesties hebben je bezoekers nog?

Je kan zelf kiezen op welke pagina(‘s) je deze feedback vraagt, en wanneer je vraag moet verschijnen. Je kan ervoor kiezen om je vraag onmiddellijk te stellen, of pas na een paar seconden. Maar je kan er ook voor kiezen om je vraag pas te stellen op het moment dat Hotjar detecteert dat de bezoeker je website wil verlaten. Hotjar meet dit op basis van het gedrag van de muiscursor. Op het moment dat de muiscursor weer naar de adresbalk gaat, is de kans groot dat de bezoeker naar een andere website wil navigeren. Bepaal vooraf goed wat het beste moment is om je vraag te stellen om de beste antwoorden te bekomen.

Conversietrechter

Een trechter of funnel is het parcours dat een bezoeker aflegt op je website, van de start tot het moment dat hij overgaat tot het nemen van actie (of het verlaten van je website). Met conversie funnels kan je dit parcours in kaart brengen met Hotjar, en zo achterhalen in welke stap van de trechter de meeste gebruikers afhaken.

De trechterweergave van Google Analytics biedt deze mogelijkheid trouwens ook. Het voordeel van Hotjar is dat je ook de opnames van de bezoekers die afhaken kan bekijken. Daarmee kan je beter achterhalen waarom gebruikers het aankoop- of registratieproces niet afronden.

Formulieroptimalisatie

Beschikt jouw website over een invulformulier zoals een contactformulier, offerte aanvraag, informatieformulier of een checkout-pagina waar klanten hun persoonsgegevens opgeven? Dan is het natuurlijk handig om te weten of dat formulier goed werkt.

Het gemiddelde percentage van bezoekers die beginnen met het invullen van een formulier, maar afhaken bij het invullen ervan is bijna 68%.

Door formulieranalyse kom je het volgende te weten:

  • Bij welk invulveld de meeste gebruikers afhaken
  • Welke invulvelden lang duren om in te vullen
  • Hoeveel tijd ze spenderen aan het invullen van het volledige formulier
  • Welke velden gebruikers liefst willen overslaan

Na de analyse van je formulieren, kan je het formulier aanpassen om meer resultaten te boeken. Je kan er bijvoorbeeld over nadenken welke velden je kan weglaten. Het is namelijk bewezen dat kortere formulieren beter werken.
 
Het optimaliseren en vereenvoudigen van invulformulieren is een belangrijk aspect van conversie optimalisatie. Het levert op korte termijn goede resultaten op, zeker als jouw website al veel bezoekers over de vloer krijgt.

Laat je je conversie optimalisatie liever over aan de experts?

Haal betere resultaten uit je website dankzij een sterke conversie optimalisatie! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek naar betere resultaten.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Altijd al willen weten waar we ons allemaal mee bezig houden doorheen het jaar? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en krijg al ons nieuws, vers van de pers.

Style elements blue