Feedback polls
Nog een handige functie, is de feedback poll. Daarmee vraag je op een toegankelijke manier feedback aan je bezoekers. Kunnen ze alle informatie terugvinden? Wat kan beter? Welke suggesties hebben je bezoekers nog?
Je kan zelf kiezen op welke pagina(‘s) je deze feedback vraagt, en wanneer je vraag moet verschijnen. Je kan ervoor kiezen om je vraag onmiddellijk te stellen, of pas na een paar seconden. Maar je kan er ook voor kiezen om je vraag pas te stellen op het moment dat Hotjar detecteert dat de bezoeker je website wil verlaten. Hotjar meet dit op basis van het gedrag van de muiscursor. Op het moment dat de muiscursor weer naar de adresbalk gaat, is de kans groot dat de bezoeker naar een andere website wil navigeren. Bepaal vooraf goed wat het beste moment is om je vraag te stellen om de beste antwoorden te bekomen.
Conversietrechter
Een trechter of funnel is het parcours dat een bezoeker aflegt op je website, van de start tot het moment dat hij overgaat tot het nemen van actie (of het verlaten van je website). Met conversie funnels kan je dit parcours in kaart brengen met Hotjar, en zo achterhalen in welke stap van de trechter de meeste gebruikers afhaken.
De trechterweergave van Google Analytics biedt deze mogelijkheid trouwens ook. Het voordeel van Hotjar is dat je ook de opnames van de bezoekers die afhaken kan bekijken. Daarmee kan je beter achterhalen waarom gebruikers het aankoop- of registratieproces niet afronden.
Formulieroptimalisatie
Beschikt jouw website over een invulformulier zoals een contactformulier, offerte aanvraag, informatieformulier of een checkout-pagina waar klanten hun persoonsgegevens opgeven? Dan is het natuurlijk handig om te weten of dat formulier goed werkt.
Het gemiddelde percentage van bezoekers die beginnen met het invullen van een formulier, maar afhaken bij het invullen ervan is bijna 68%.
Door formulieranalyse kom je het volgende te weten:
- Bij welk invulveld de meeste gebruikers afhaken
- Welke invulvelden lang duren om in te vullen
- Hoeveel tijd ze spenderen aan het invullen van het volledige formulier
- Welke velden gebruikers liefst willen overslaan
Na de analyse van je formulieren, kan je het formulier aanpassen om meer resultaten te boeken. Je kan er bijvoorbeeld over nadenken welke velden je kan weglaten. Het is namelijk bewezen dat kortere formulieren beter werken.
Het optimaliseren en vereenvoudigen van invulformulieren is een belangrijk aspect van conversie optimalisatie. Het levert op korte termijn goede resultaten op, zeker als jouw website al veel bezoekers over de vloer krijgt.
Laat je je conversie optimalisatie liever over aan de experts?
Haal betere resultaten uit je website dankzij een sterke conversie optimalisatie! Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek naar betere resultaten.