E-mailmarketing lijkt eerder passé te zijn sinds de opmars van social media. E-mail is nu eenmaal een oud communicatiemiddel. Dat wilt gelukkig niet zeggen dat de e-mail niet geëvolueerd is. In tegendeel: elk jaar duiken er nieuwe trends op waardoor e-mailmarketing intussen ontelbare mogelijkheden heeft.

Is e-mailmarketing interessant voor jou?

Voor marketeers is het plezant om aan e-mailmarketing te doen. Deze vorm van marketing is immers uitdagend en constant in beweging. Maar is het voor bedrijven ook interessant om erin te investeren? Zeker! En wel om volgende redenen:

  • Bijna iedereen kijkt dagelijks, zelfs meerdere keren, in zijn mailbox. Dankzij je mail kan je de klant dus herinneren aan je bedrijf.
  • Wie heeft je mail geopend, klikte op een link of schreef zich in voor je nieuwsbrief? Een groot voordeel van e-mailmarketing is dat alle resultaten meetbaar zijn.
  • De mogelijkheden zijn eindeloos. Er zijn te veel nieuwigheden om op te noemen, maar op de belangrijkste gaan we hieronder dieper in.
  • Dankzij een nieuwsbrief kan je enkel de personen bereiken die jouw mails zelf willen ontvangen. Zo weet je tenminste dat je communiceert met diegenen die geïnteresseerd zijn in jouw merk of bedrijf. Meer nog, e-mail is ideaal om een band op te bouwen met je klanten.
  • Er zijn veel segmentatiemogelijkheden, waardoor je heel doelgericht de boodschap kan overbrengen aan de personen waarvoor hij relevant is.
  • En niet te vergeten: e-mailmarketing is goedkoper dan de meeste andere marketingtechnieken.
E-mail

Een aantal trends uitgelicht

We zeiden het eerder al: de wereld van e-mailmarketing is continu in verandering. In 2018 zorgde het GDPR-verhaal voor heel wat extra uitdagingen. In 2019 is het vaarwater gelukkig wat kalmer. Wij gaan dieper in op de belangrijkste trends.

1. Personaliseren, personaliseren en nog eens personaliseren

Dit klinkt je waarschijnlijk al langer bekend in de oren, maar personaliseren is nog steeds één van de belangrijkste topics in het e-maillandschap. Tot nu toe personaliseerde je je e-mailcampagnes op basis van de verzamelde data over je ontvangers, maar volgens de nieuwe aanpak ga je inspelen op de toekomst. Op basis van de afgelegde weg van de (potentiële) klant, kan je voorspellen wat de volgende stap zal zijn en wanneer die moet plaatsvinden. Een voorbeeld: aan de hand van het tijdstip van de opening van je e-mails door persoon X, weet je wanneer je persoon X het best je nieuwsbrief kan sturen. 

2. Hoe interactiever, hoe beter

Tegenwoordig zijn er heel wat mogelijkheden om je mails interactief te maken. Je voegt dan interactieve elementen toe van je website. Klassieke mails bevatten vaak maar één interactief element: de link naar de landingspagina. Interactieve mails zijn dus de manier om erbovenuit te springen. Ze vallen niet alleen meer op, je kan er ook de gebruikerservaring mee verbeteren. De mogelijkheden voor interactieve functies zijn trouwens al heel uitgebreid. Je kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat gebruikers in de mail zelf de kleur en maat van een artikel kunnen selecteren en het aan de winkelmand kunnen toevoegen.

Webshop e-mail

3. Hou je database schoon

Het regelmatig opschonen van je database is sinds de inwerkingtreding van de GDPR-wetgeving belangrijker dan ooit. Sinds 25 mei 2018 word je eigenlijk gedwongen om je database up-to-date te houden, maar wij zien alleen maar voordelen. Als je mailinglijst veel ontvangers bevat die je mails meestal niet openen of als spam markeren, is dit erg nadelig. Een lage open ratio zorgt er immers voor dat je mailserver een lagere reputatie krijgt, waardoor je mails minder worden afgeleverd. Zorg er dus voor dat je mailinglijst enkel ontvangers bevat die jouw mails regelmatig openen.

4. Responsive design

Op deze belangrijke evolutie kunnen we alleen maar blijven hameren: zorg ervoor dat je e-mails, net als je website, responsive zijn voor mobiel gebruik. Het aantal e-mails dat geopend wordt op de smartphone of tablet, is te groot om te negeren. Er zijn trouwens interactieve elementen die ervoor kunnen zorgen dat jouw e-mails gebruiksvriendelijker zijn voor mobiele apparaten. Zo kan je bijvoorbeeld een hamburgermenu toevoegen, waardoor ontvangers kunnen navigeren in de mail.

5. E-mailmarketing automation

Je kent het wel: je verstuurt maandelijks een nieuwsbrief naar je mailinglijst. Je nieuwe nieuwsbriefabonnees ontvangen dan de eerstvolgende nieuwsbrief in rij. Maar als marketeer is het net interessant om hierin te differentiëren. Wil je bijvoorbeeld dat iedereen die zich ingeschreven heeft voor je nieuwsbrief dezelfde reeks e-mails krijgt, dan is e-mailmarketing automation het antwoord. Maar marketing automation heeft nog veel meer mogelijkheden. Je kan op basis van de stappen die potentiële klanten ondernemen, gepersonaliseerde e-mails versturen. Heel interessant om toe te voegen aan je e-mailmarketingstrategie, dus! 

Is het tijd om jouw e-mailmarketingcampagnes op te frissen? Dan kan je rekenen op de expertise van Mediasoft. Contacteer ons vrijblijvend, dan kijken we hoe we jou van dienst kunnen zijn.