Geen verrassing, maar duurzaam ondernemen blijft net als in 2021 cruciaal. Je kan er simpelweg niet meer omheen als bedrijf. Jongeren die wekelijks op straat komen, Greta Thunberg die het vuur aan de schenen legt van internationale politiekers, de Europese Commissie die de Green Deal uitrolt, ….
Mensen verwachten nu meer dan ooit dat bedrijven, en zeker grote merken, het voortouw nemen om ons dagelijks leven duurzamer te maken. Net als de voorbije jaren zal het dus ook in 2022 belangrijk zijn om je ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden als bedrijf. Meer zelfs, duurzame oplossingen zullen de norm worden.
Al Gore, voormalig Amerikaans presidentskandidaat, schudde onze maatschappij in 2006 reeds een eerste keer wakker. Het kreeg veel lof en media aandacht, maar concrete veranderingen bleven uit. Dat is vandaag de dag anders. Coca-Cola introduceerde 100% recycleerbare PET-flessen, Google Maps geeft eco-friendly routes aan, Adidas maakt hun Stan Smith schoenen van gerecycleerd polyester en Apple’s operationele activiteiten zijn 100% koolstofneutraal.
Zulke drastische veranderingen, gebeuren niet na één nacht slapen. Duurzaam ondernemen is niet eenvoudig en heeft tijd nodig. Maar de stappen die je als bedrijf nu neemt, geven je marketingplan onmiddellijk een toegevoegde waarde voor je doelpubliek. Neem duurzaamheid dus zeker op in je marketingacties komend jaar.
Fun fact: Covid-19 was op ecologisch vlak een geluk bij een ongeluk. De watervervuiling in Venetië daalde drastisch, luchtkwaliteit verbeterde wereldwijd, koraalriffen floreerden, de biodiversiteit van planten en dieren steeg, … Feiten die ons als mens doen nadenken. Een duurzame manier van leven is de enige manier vooruit.