Content marketing is geen one-size-fits-all aanpak. Voor Handige Bob werken YouTube video’s als een krachtige tool voor zijn onervaren doelpubliek, terwijl voor een nationale B2B-ijsfabrikant webinars een perfecte aanvulling zijn.
We geven je graag enkele hands-on tips mee hoe je zelf met content marketing aan de slag kunt:
#1 Bepaal je doelgroep
Sorry not sorry: we vallen in herhaling, maar dit is toch écht waar het begint. Zorg voor een antwoord op de vraag: wie is je doelgroep? Zodra je dit gekaderd hebt, kan je aan de gang met het bekijken naar welke type content je doelgroep op zoek is.
- Is dit voornamelijk technische informatie?
- Wilt je doelgroep producten gedetailleerd kunnen zien?
Wanneer je meerdere doelgroepen aantrekt, kunnen dit meerdere antwoorden zijn die verschillen per segment.
#2 Informatie omzetten in content
Nadat je in kaart hebt gebracht naar welke informatie je doelgroep op zoek is, kan je de oefening maken om deze te koppelen aan de informatie die je te delen hebt. Dit kunnen video’s, blogberichten, afbeeldingen, … zijn.
#3 Bij content hoort een contentkalender
Als het goed is, heb je nu een bulk aan content die je met je potentiële klant (en de wereld) kunt delen. Nu is het een kwestie van deze informatie te sorteren en op de juiste kanalen te plaatsen. Als blogberichten een ideale tool zijn voor je bedrijf, dan is het belangrijk om op maandelijkse basis een nieuw exemplaar te voorzien. Bepaal op voorhand de topics van je blogberichten en plan hier ook tijdig een moment voor in om deze blogposts te schrijven.
#4 Spread the word!
Je hoort van alle kanten dat actief zijn op social media kanalen van het allergrootste belang is. Ook een maandelijkse nieuwsbrief uitsturen is een must om top of mind bij je doelpubliek te blijven. Stoot je soms tegen het probleem dat je niet weet wat te posten of te delen? Als je bovenstaande stappen correct hebt uitgevoerd, behoort dit probleem voorgoed tot het verleden.
#5 Kwaliteit boven kwantiteit
Nadat je jouw content de wereld ingestuurd hebt, is een jaarlijkse analyse geen overbodige luxe. Bekijk hoe je content scoort op basis van bereik en engagement. Content die minder goed presteert kan je optimaliseren en content die goed scoort, kan je actualiseren en opnieuw delen.