Communicatie bij corona

Advies nodig of een concrete vraag?

We helpen je graag verder. Momenteel natuurlijk via een telefonisch gesprek of een videocall.

Style element darkblue

Externe communicatie

Communiceer duidelijk en transparant

In een crisissituatie is duidelijk, eerlijk en transparant communiceren een must. 
Weeg goed af welke boodschap je wil brengen alvorens deze de wijde wereld in te sturen. Op deze manier voorkom je dat je tegenstrijdige of paniekerige berichten verspreidt. Blijf in je communicatie steeds rationeel, duidelijk en transparant en hanteer een positieve tone-of-voice.

Hou alle informatie up-to-date

Wanneer mensen informatie zoeken over jouw bedrijf, komen ze vaak terecht op je website. Probeer daarom alle info op je bedrijfswebsite zo up-to-date mogelijk te houden. Voorzie eventueel een aparte pagina die duidelijk maakt hoe jullie omgaan met het coronavirus en welke maatregelen jullie genomen hebben. Daarbij mogen volgende gegevens zeker niet ontbreken:

  • Ben je geopend? 
  • Als je winkel niet geopend is; kunnen klanten terecht bij je webshop?
  • Zijn er aangepaste openingstijden? 
  • Is het “business as usual” of kan er wat vertraging zijn?

Openingstijden in Google

Voor iedereen die jouw bedrijf zoekt in Google, is het belangrijk dat ook daar de aangepaste openingstijden verschijnen. Dit doe je door je openingstijden te wijzigen in Google Mijn Bedrijf. Google Mijn Bedrijf biedt hiervoor trouwens een handige optie. Voor dagen waarop je andere openingstijden hanteert, kan je afwijkende openingstijden instellen. Je normale openingstijden blijven in dat geval voor de overige dagen staan.
 

Communicatie bij corona met Google Mijn Bedrijf

Crisiscommunicatie en social media

Via je eigen social mediakanalen kan je proactief communiceren met je klanten en je netwerk. Zij verwachten dit ook tijdens de coronacrisis. Hou ze daarom absoluut op de hoogte van de maatregelen die je bedrijf neemt of moet nemen. Probeer hier zeker een positieve noot aan toe te voegen. Om er zeker van te zijn dat al je volgers de informatie te zien krijgen, kan je je Facebookposts best adverteren.

Verstuur een mailing

Stuur daarnaast zeker een mailing naar je klanten met relevante informatie over wat er voor hen wijzigt en een aanbod waarmee je hen nog van dienst kan zijn. 

Maak eens een videoboodschap

Toon je gezicht en je menselijke kant. Vertel hoe je het coronavirus het hoofd probeert te bieden. Of deel een boodschap om je omgeving en klanten een hart onder de riem te steken. 
 

Communicatie tijdens corona met video

Interne communicatie

Ook jouw medewerkers en collega’s hebben enorm veel nood aan up-to-date en duidelijke communicatie. Hier volgen enkele richtlijnen om de interne communicatie in goede banen te leiden.

Wees ook daar duidelijk, transparant en positief! 

Gebruik Whatsapp of Slack als communicatiemiddel om alle werknemers op de hoogte te houden. Ook hier geldt: wik en weeg welke boodschap je gaat brengen alvorens op de verzend-knop te duwen.

Thuiswerkende werknemers

Al mijn mensen werken thuis! Wat nu? Heb vooral vertrouwen en wees open en duidelijk. 
Communiceer veel. Wees geïntresseerd en niet kritisch en geef het juiste voorbeeld. Zorg voor goede afspraken.

Thuiswerken tijdens corona

Maak duidelijke afspraken

Laat je werknemers weten wat je van hen verwacht (en niet verwacht) en wees zelf open en begripvol voor deze uitzonderlijke situatie. Luister ook naar de noden en verwachtingen van je werknemers en kom waar mogelijk tegemoet. 
Enkele tips:

  • Laat weten wanneer je beschikbaarheid verwacht
  • Bepaal welke tool er gebruikt zal worden voor online meetings, zoals bijvoorbeeld Skype, Zoom of Hangouts
  • Leg statussen vast in het intern chatkanaal die duidelijk zijn voor iedereen (meeting, lunch, niet storen) 
     

Marketing tijdens de coronacrisis

Een vraag die velen zich momenteel stellen is: Moet ik mijn marketing anders aanpakken
Is er een “corona-manier”? 

Absoluut moeten we in tijden van corona anders denken, een andere invalshoek zoeken en creatief zijn. Klanten gaan op de rem en hebben angst, ook jij als zaakvoerder of bedrijfsleider hebt zelf (economische) angst en wordt voorzichtiger. 

Zie de coronacrisis als opportuniteit

Mensen blijven besteden. Wel op een andere manier, dus daarom is het belangrijk dat je je aanpast. Alles verplaatst zich meer en meer naar online. Restaurants bieden afhaalmenu’s aan, coaches werken met webinars – hoe kan jij je aanbod digitaal in de markt zetten? Zie dit als een opportuniteit! 
 

Marketing tijdens corona

De coronacrisis is immers de perfecte kans voor jouw bedrijf om zich te onderscheiden van de rest en de vrijgekomen tijd nuttig te besteden. En wel om deze redenen:

  • Mensen hebben meer tijd dan ooit om je content te bekijken
  • Al je concurrenten hebben angst en stoppen hun advertenties waardoor de mediakosten nu al enorm gedaald zijn
  • Iedereen wordt gek van passief thuis te zitten. Mensen willen iets doen, bijleren, je content verwerken, plannen maken en vooral uitkijken naar een betere toekomst

Daarom is dit hét moment om aan online marketing te doen. We moeten het onze klanten en ons netwerk zo eenvoudig en veilig mogelijk maken om tot aankopen of bestellingen over te gaan. Hier volgen enkele tips:

Stop zeker niet met communiceren

Blijf actief. De kans is groot dat je concurrenten al hun campagnes stil leggen. De kost per click zal dus drastisch dalen. Daarvan kan jij dus de vruchten plukken!

Evalueer al je advertenties

Pas je boodschap aan aan dit moment. Waar anderen opgeven, is het voor jou het moment om je te onderscheiden. Plant nu zaadjes en pluk later de vruchten. 

Gebruik de tijd die vrijkomt

Vast en zeker komt er voor veel bedrijven tijd vrij tijdens de coronacrisis. Gebruik deze extra tijd om bedrijfsprocessen kritisch onder de loep te nemen en te optimaliseren. 
 

communicatie en marketing tijdens communicatiecrisis

Wat na corona?

Maak nu al een plan voor het post-corona tijdperk. Werk alvast een campagne uit. Bedenk een actie. Wees creatief en blijf positief vooruit kijken.

Onze belangrijkste tips op een rijtje

We hopen dat je net als ons deze crisissituatie ombuigt naar iets positiefs. 
In deze blog reikten we een goede leidraad aan om jouw communicatie in goede banen te leiden tijdens deze coronacrisis. We zetten de belangrijkste tips nog eens op een rijtje:

  • Communiceer open, transparant en positief
  • Denk creatief en online
  • Pas je website aan 
  • Zet je social media kanalen in voor up to date informatie voor je klanten en netwerk
  • Stuur een email naar je klanten 
  • Pas Google Mijn Bedrijf aan 
  • Maak een videoboodschap – be human 
  • Blijf communiceren en evalueren 
  • Neem je bedrijfsprocessen kritisch onder de loep
     

Hulp nodig?

We are in this together! 

Style elements blue

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Altijd al willen weten waar we ons allemaal mee bezig houden doorheen het jaar? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en krijg al ons nieuws, vers van de pers.

Style elements blue