Van zodra je een duidelijk marketingbudget hebt vastgelegd, kan je dit heel gericht gaan inzetten in functie van de doelstellingen die je hebt vooropgesteld.
Maak een lijst van alle marketingpijlers waar je het voorgaande jaar op hebt ingezet. Bekijk vervolgens wat deze hebben opgeleverd. Op basis van deze analyse kan je beslissen welke pijlers goed werken, hoe je deze kan optimaliseren, en welke nieuwe acties je wil opzetten.
Een aantal voorbeelden qua marketingpijlers waar je op kan inzetten:
- Content marketing: blog, video, case, whitepaper, e-book, …
- E-mailmarketing & marketing automation
- Sociale media marketing: LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, …
- Offline marketing: Direct mailing, adverteren in vakbladen, krant, tv, radio, …
- Videomarketing: YouTube, Vimeo, Wistia, …
- Website: a/b testing, conversie optimalisatie, UX, …
- Zoekmachine optimalisatie (SEO)
- Zoekmachine advertenties (SEA)
Als je een nieuwe marketingactie opzet, doe je dit best als onderdeel van een campagne. Als je een whitepaper aanbiedt, waarbij lezers eerst hun gegevens moeten achterlaten, doe dan ook iets met deze gegevens.
Het is slim om je marketing investering te spreiden over meerdere kanalen, en liefst niet meer dan 20% per kanaal te besteden. Als je marketingbudget 100.000 euro bedraagt, spendeer dit dan bijvoorbeeld niet helemaal aan één beurs, maar spreidt het net over een aantal marketingkanalen heen.
Een goede tip is om 80% te herinvesteren in de marketingpijlers die zich bewezen hebben, en 20% te spenderen aan nieuwe pijlers.