Bepaal je marketingbudget voor 2021

5 min.

In 2020 werd de hele wereld plots geconfronteerd met het coronavirus, dat ons nu al lange tijd in zijn ban houdt. De pandemie had ook een stevige impact op de manier van werken van veel bedrijven, waardoor er nog meer ingezet moest worden op digitaal.

Nu we het einde van het jaar naderen, blikken we al eens terug op dit jaar, maar kijken we vooral vooruit naar wat we volgend jaar willen bereiken.

Marketing statistics on screen
Waarom heb je een marketingbudget nodig?

Zonder marketingbudget is er geen focus op je marketing. Je zal dan hooguit op een aantal willekeurige momenten inschatten of iets op dat moment de moeite lijkt. Zonder een duidelijk plan of hoger doel is deze aanpak gedoemd om te falen.

Daarom is het van belang om eerst te bepalen wat je als bedrijf wilt bereiken, en op welke termijn. Wil je meer omzet? Wil je meer naambekendheid? Wil je vooral nieuwe klanten aantrekken? Meer online verkopen? Of wil je eerder nieuw talent aantrekken?

Hoe concreter je doelstellingen zijn, hoe beter je het succes van je campagnes kan meten en gericht kan bijsturen in functie van de behaalde resultaten.

Hoeveel is een nieuwe klant je waard?

Ken je de waarde die je klanten bijdragen aan jouw bedrijf? Een veelgebruikte manier om deze te berekenen is door de ‘customer lifetime value’ te bepalen. Dit kan bijvoorbeeld de omzetwaarde zijn die een klant bijdraagt over de hele termijn dat ze jouw klant zijn.

Succesvolle bedrijven kunnen exact voorspellen hoeveel een nieuwe klant zal opleveren. Het is zinvol om deze berekening te maken bij het bepalen van je marketingbudget.

Stel dat een nieuwe klant je 20.000 euro oplevert, maar vervolgens nog drie jaar lang voor 2.500 euro per maand afneemt. De totale omzetwaarde voor deze klant is dan niet 20.000, maar wel 110.000 euro op 3 jaar. Een groot verschil.

Wat betekent dat op 1 jaar? 20.000 + (12 x 2.500) = 50.000 euro
En op 3 jaar? 20.000 + (3 x 30.000) = 110.000 euro

Als we in 2021 een omzetgroei van 500.000 euro willen realiseren, hebben we 10 nieuwe klanten nodig. Een van de doelstellingen voor je marketingteam is dan dus het aantrekken van 10 nieuwe klanten.

Je marketingbudget berekenen

Veel bedrijven vinden het moeilijk om een marketingbudget te bepalen. Er zijn 3 veelgebruikte methodes om je marketingbudget te berekenen:

  1. De vuistregel: Een percentage van je totale omzet
  2. De groeimethode: Koppel je budget aan je gewenste groei
  3. De veilige manier: Op basis van je gerealiseerde nettowinst

Een veelgebruikte methode is een percentage van je omzet nemen. Deze methode wordt vaak ook gehanteerd als er nog geen historiek is om je op te baseren. Voor een groeibedrijf is een percentage van 10% realistisch. Een startup zal eerder op 15% à 20% mikken. Een gevestigd en stabiel bedrijf, zal eerder tussen de 5% à 10% landen.

Dit is uiteraard een vuistregel. Je marges moeten dit percentage uiteraard rechtvaardigen. Uit een onderzoek van Gartner blijkt dat bedrijven gemiddeld 11,2% van de omzet aan hun marketing besteden.

De tweede methode is de groeimethode. Met deze methode bepaal je hoeveel je het komende jaar wil groeien, en daar koppel je dan een budget aan dat in lijn ligt met de vooropgestelde groei. Deze methode dwingt je ook om vooraf goed na te denken over de doelstellingen die je wil bereiken.

De laatste methode is gebaseerd op je gerealiseerde nettowinst die je opnieuw gaat investeren in je bedrijf. Dit is de meest veilige methode, aangezien er geen risico aan verbonden is. Het budget dat je spendeert is namelijk al gerealiseerd.

Je marketingbudget efficiënt spenderen

Van zodra je een duidelijk marketingbudget hebt vastgelegd, kan je dit heel gericht gaan inzetten in functie van de doelstellingen die je hebt vooropgesteld.

Maak een lijst van alle marketingpijlers waar je het voorgaande jaar op hebt ingezet. Bekijk vervolgens wat deze hebben opgeleverd. Op basis van deze analyse kan je beslissen welke pijlers goed werken, hoe je deze kan optimaliseren, en welke nieuwe acties je wil opzetten. 

Een aantal voorbeelden qua marketingpijlers waar je op kan inzetten:

  • Content marketing: blog, video, case, whitepaper, e-book, …
  • E-mailmarketing & marketing automation
  • Sociale media marketing: LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, …
  • Offline marketing: Direct mailing, adverteren in vakbladen, krant, tv, radio, …
  • Videomarketing: YouTube, Vimeo, Wistia, …
  • Website: a/b testing, conversie optimalisatie, UX, …
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Zoekmachine advertenties (SEA)

Als je een nieuwe marketingactie opzet, doe je dit best als onderdeel van een campagne. Als je een whitepaper aanbiedt, waarbij lezers eerst hun gegevens moeten achterlaten, doe dan ook iets met deze gegevens.

Het is slim om je marketing investering te spreiden over meerdere kanalen, en liefst niet meer dan 20% per kanaal te besteden. Als je marketingbudget 100.000 euro bedraagt, spendeer dit dan bijvoorbeeld niet helemaal aan één beurs, maar spreidt het net over een aantal marketingkanalen heen.

Een goede tip is om 80% te herinvesteren in de marketingpijlers die zich bewezen hebben, en 20% te spenderen aan nieuwe pijlers.

 
Conclusie

Je marketingbudget bepalen op basis van je jaaromzet is een vrij snelle en logische methode. Groeit je bedrijf, dan groeit je marketingbudget mee. Hoe hoger je omzet, hoe meer je kan spenderen aan je marketing. En zo kan je het bedrijf verder laten groeien.

Bedrijven met hoge aankoopprijzen en lagere marges, gebruiken best de brutomarge als maatstaf. Een hoger marketingbudget is gerechtvaardigd voor bedrijven die snel willen groeien (20% of meer), of voor bedrijven die net gestart zijn en nog veel marktaandeel dienen te verwerven.

Sara Lenaerts

"Hulp nodig bij het bepalen van je doelen en marketingbudget?Wij helpen je graag!"

Sara Lenaerts
Digital marketeer

Wil je groeien? Heb je Ambitieuze doelen?Of is je huidige rendement niet goed?