Een CMS, voluit Content Management Systeem, voor je website gebruiken is een must. Het biedt immers de mogelijkheid om zelf je website aan te passen en inhoud toe te voegen. En dat is nodig, want met een dynamische website oogst je beduidend meer succes dan met een site waarop zelden iets verandert. Daarnaast is het niet handig om voor elke update naar je websitebouwer te bellen.

Nu heb je dus besloten dat je nieuwe website gebouwd moet worden op een CMS. De volgende vraag is dan: welke factoren zijn belangrijk bij deze keuze? Het antwoord lees je hier!

1. Gebruiksvriendelijkheid

Een Content Management Systeem heeft als grote voordeel dat je zelf inhoud kan toevoegen. Je kan je website up-to-date houden, zonder dat technische kennis nodig is. Dit heeft twee pluspunten: je bent minder afhankelijk van de websitebouwer en je kan je website frequent updaten, wat de vindbaarheid van je site ten goede komt. Om hierin snel en gemakkelijk je weg te vinden, is gebruiksvriendelijkheid erg belangrijk. 

Bekijk daarom of je:

  • Eenvoudig webpagina’s kan toevoegen, aanpassen, personaliseren en verwijderen;
  • Tekst, afbeeldingen en video’s kan toevoegen en updaten. Hou ook rekening met de schaalbaarheid van afbeeldingen, zodat je het gewenste formaat kan bepalen;
  • Tekst kan opmaken en links kan toevoegen;
  • De publicatie van (blog)artikels een uitgestelde datum kan geven, zodat je ze op voorhand kan klaarzetten en inplannen.
Content toevoegen

2. SEO-vriendelijkheid

Neem de SEO-vriendelijkheid van het Content Management Systeem zeker mee in je beslissing. Dankzij SEO of zoekmachineoptimalisatie is je website beter vindbaar, waardoor je meer websitebezoekers zal hebben. En dit zorgt natuurlijk voor betere resultaten. Hou daarom rekening met de volgende mogelijkheden:

  • Je kan de URL’s zelf aanpassen, zodat je kan vermelden waar de pagina over gaat;
  • Je kan de pagina’s voorzien van unieke titels, beschrijvingen (meta-descriptions) en metatags;
  • Het CMS heeft geïntegreerde features die het mogelijk maken om de website gemakkelijk te optimaliseren voor zoekmachines. Hierbij denken we aan het toevoegen van paginabeschrijvingen, titels, alt-tags voor afbeeldingen, … ;
  • Je kan 301-redirects instellen als je de URL van een pagina verandert.

3. Waarvoor zal je CMS dienen?

Wil je een webshop of een website bouwen? Een webshop vereist een ander soort CMS dan een website. Daarnaast zijn ook de omvang en complexiteit van een website of webshop belangrijke factoren voor het kiezen van een Content Management Systeem. Zal je website bijvoorbeeld ook formulieren bevatten die bezoekers moeten invullen om hun gegevens achter te laten? Dan moeten de systemen of extra software die hiervoor nodig zijn, ook integreerbaar zijn in het CMS. Denk bovendien ook aan mobiele gebruikers: kies een Content Management Systeem waarmee het mogelijk is om een responsive design te voorzien.

Webshop

4. Veiligheid

CMS-systemen staan erom bekend geliefd te zijn bij hackers. Maar laat je hierdoor niet afschrikken! Als je je CMS-systeem goed beheert, kan je heel wat problemen voorkomen. De bekendere platformen, zoals Drupal en Wordpress, worden immers vaak geüpdatet om het systeem te beschermen. Daarnaast zijn er per CMS-systeem nog andere mogelijkheden om je gegevens te beveiligen. Hou hier zeker rekening mee bij je keuze.

5. Kosten

Het grote voordeel van de meeste CMS-systemen is dat ze open source zijn, dit houdt in dat:

  •  De code openbaar staat en iedereen deze vrij kan downloaden en gebruiken;
  •  Er bijgevolg heel wat gratis thema’s en modules kosteloos beschikbaar zijn;
  • Maar er vaak wel extra kosten bijkomen als je de webpagina’s echt wilt personaliseren.

Als je het kostenplaatje van een website op maat wilt drukken, ga je best in zee met een websitebouwer die bekend is met het CMS-systeem waarmee je je website laat maken. 

6. Support

Om 24/7 te kunnen rekenen op support, is het aan te raden om voor de bekendste CMS-systemen te kiezen. Bij opensource systemen als Wordpress en Drupal staat immers een hele community klaar om je te helpen als er zich issues voordoen. Kies je voor een ander CMS, ga dan na of ze goede support bieden. Vertrouw niet zomaar op de beloftes die ze rond support maken op hun website, maar lees ook de reviews zodat je echt kan vertrouwen op hun bereikbaarheid en hulp.

Bij de keuze van een CMS-systeem komen veel aspecten kijken. Ga dus niet over één nacht ijs. Doe beroep op een specialist die je helpt bij je keuze en ervaring heeft met verschillende Content Management Systemen. Meer weten? Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden.